Blog #1. 8 inzichten die jouw energie AAN zetten tijdens een business talk

Gepubliceerd op 10 maart 2020 om 16:08

Ongetwijfeld versta jij je vak en je kunde als geen ander. Je wil je klanten meer geven dan een oplossing voor hun probleem of een boost in het realiseren van hun doelen. Jouw klanten komen bij je omdat jij ze iets te bieden hebt wat ze zelf niet voor handen hebben en waar ze jou voor nodig hebben. Ze zijn bij jou uitgekomen omdat ze zich aangetrokken voelen tot jou en jouw bedrijf. En die aantrekkingskracht is het startpunt. De eerste meet-up van je klant met jou en dit is nog niet eens de fysieke meet-up. Hoe mooi en bijzonder als jij vervolgens van je dienstverlening, een verrassend diepe beleving kan maken? Zowel voor je klant als voor jezelf. Hoe fijn en vertrouwd wordt het voor je klant om bij jou terug te komen?  

 

In dit artikel deel ik 8 inzichten die jouw energie AAN zetten om van jouw dienstverlening een verrassend diepe klantbeleving te maken. Je ontdekt een kracht die verdiepend werkt voor jouw dienstverlening. En kracht die buiten al je vakinhoudelijke kennis en kunde om een grote impact heeft op het resultaat van je werk. Wil jij leren hoe jij deze kracht inzet? Grote kans dat je het onbewust al doet! En als je er nog meer bewust van wordt, dan kan het je alleen maar meer brengen.

 

Inzicht 1: Jouw geheime kracht naast je vakinhoudelijke kennis & kunde
Je vraagt je nu af hoe dan? Hoe kan ik die klantbeleving verder verdiepen? En wat heeft koffie daarmee te maken? Stel je voor dat je een (pittig) business gesprek in gaat, maakt niet uit wat voor een gesprek. Vakinhoudelijk ben je ongetwijfeld voorbereid, weet je je standpunt en heb je helder voor ogen wat je met dit gesprek wilt bereiken. Maar naast jouw vakinhoudelijke, mentale voorbereiding neem je nog iets anders mee en dat is jouw energie. Wat je denkt en wat je voelt heeft directe invloed op de energie die jij uitstraalt. En hoe confronterend wellicht, dàt is nu net wat jouw gesprekspartner als eerste van je oppikt. Bij het eerste contactmoment of zelfs al daarvoor.
Het goede nieuws is dat jij zelf in staat bent om je eigen energie te ‘managen’. Daarvoor is het nodig dat je in de allereerste plaats bewust bent vàn je eigen energie. Dus tijd en ruimte vrij maakt om de verbinding met jezelf op te zoeken en je bewust te worden van je mindset. Dat kun je doen door bij jezelf na te gaan hoe jij je op dat moment voelt, wat voor gedachten er door je heen gaan en wat voor signalen je lichaam afgeeft.

 

Inzicht 2: ‘KOFFIE’

Ok, misschien denk je hoe ga ik dit nu praktisch aanpakken? Moet ik dan voor iedere afspraak een half uur mediteren om hierbij te komen? Nee hoor, dat hoeft niet. Tenzij je daar zelf natuurlijk de voorkeur aan geeft. Het toverwoord is: KOFFIE! Gesprekken beginnen 9 van de 10 keer met het aanbieden van een kopje koffie of een alternatief. Dit moment kun jij aangrijpen om bij het zetten van het kopje koffie, een speed-screening te doen. Of het drankje nu door jou persoonlijk wordt geregeld of door een lieftallige collega, dat maakt niet uit. Deze eyeopener kan misschien zelfs aanleiding zijn dat je voortaan zelf je koffie haalt! Het gaat erom dat jouw anker de koffie kan zijn. En dat de koffie je er aan doet herinneren en bewust maakt om een gemoedstoestand-check te doen oftewel de ‘speed-screening’. Word je bewust van hoe jij je op dit moment voelt, wat voor gedachten er door je heen gaan en wat voor signalen je lichaam afgeeft, dan weet je ook welke energie je om je heen hebt!

 

Inzicht 3: De kracht van jouw verlangen

Als je contact met je binnenwereld hebt gemaakt, dan komt het…..sta vervolgens stil bij wat jouw verlangen is bij dit gesprek. Wat heb jij persoonlijk voor ogen? Wat wil jij vanuit je hart bereiken met dit gesprek? Eerlijk, zuiver en oprecht. En probeer te ontdekken wanneer je ego hierbij om een podium vraagt. Vraag je ego dan even opzij te stappen zodat je kan voelen wat er werkelijk in je hart voor een verlangen verborgen ligt. Ontdek zo wat voor jou de diepere betekenis van dit gesprek is. Ligt hier een kans voor je? Ligt hier een uitdaging op je te wachten? Moet je door een bepaalde weerstand heen? Ligt er irritatie op de loer? Probeer dit om te zetten naar een positief verlangen.

 

Inzicht 4: Eerlijke, zuivere en oprechte intenties zijn krachtig

En nu komt ie, als je vanuit verbinding met dit verlangen het gesprek in gaat, dan straalt jouw energie ook dàt uit, wat jij diep van binnen verlangt. Het krachtige hieraan is dat de klant jouw eerlijke, zuivere en oprechte verlangen (on)bewust voelt en dat geeft een hele waardevolle ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en je te laten verrassen door de uitwerking er van. Door bewust stil te staan en verbinding te maken met je verlangen, kun je jezelf dus extra kracht bijzetten. Hierbij is het belangrijk dat je verlangen en je intenties eerlijk, zuiver en oprecht zijn. En je zal zien dat de rust die jij bij jezelf vindt toeneemt. Dat deze sterker wordt. En hoe sterker je jouw eerlijke, zuivere en oprechte verlangens kunt voelen, hoe krachtiger je die energie meebrengt in het gesprek.

 

Inzicht 5: Het omgekeerde is net zo krachtig

Zo krachtig als het verlangen werkt, zo ook werkt negatieve energie die je aan een gesprek meegeeft. Want ook negatieve energie, gevoed door negatieve gedachten en gevoelens straal je uit en pikken je gesprekspartners (on)bewust op.

 

Inzicht 6: Je bent niet je gedachten, emoties en lichaam

Je vraagt je misschien af hoe je de energie die jij uitstraalt kunt opmerken? Het mooie aan een bewuste mindset is dat het je er aan herinnert dat je niet je gedachten bènt, je niet je gevoelens bènt en je niet je lichaam bènt maar dat je gedachten, gevoelens en een lichaam hèbt! Als je dat onderscheid begrijpt en kunt waarnemen tijdens je gesprek, dan zal je je minder snel laten meeslepen in emoties. Blijf je bij jezelf en voel je de rust en straal je rust uit. Je kunt dan als het ware boven het gesprek hangen en waarnemen en daar je handelen bewust op afstemmen. En je zal merken dat dit ook in het gesprek doorwerkt. Je kunt misschien de spanning of emoties wel voelen maar je identificeert je er niet mee en dat geeft een heldere kijk op de situatie.

 

Inzicht 7: Jouw klant voelt zich wezenlijk gezien

Je voelt beter en sneller aan hoe je gesprekspartner(s) in het gesprek zit(ten). En je pikt ook bewuster dingen op die niet gezegd worden maar die wel in de onderstroom leven en die wel degelijk bepalend zijn voor de uitkomst van het gesprek. Je ziet je klant voor wie hij of zij werkelijk is en dat voelt je klant. Door je bewust te zijn van je eigen energie kun je ook bewuster de energie van je klant waarnemen.

 

 Inzicht 8: Jouw verlangen is de energie die je klant raakt

De kracht van jouw verlangen is de energie die jouw klant raakt en maakt dat deze voelt dat het je oprecht gemeend is. En dat je oprecht de intentie hebt om tot een vervullend resultaat te komen. Dit vergt oefening en het is helemaal niet ongewoon dat je in oude patronen vervalt. Maar hoe cliché ook, oefening baart kunst. En je leert steeds gemakkelijker in jezelf op te merken als je uit verbinding bent en je leert de verbinding steeds sneller weer te herstellen.

 

Toverwoord: Koffie!

Nu zal je denken, dat alles door een kopje koffie? En dat geloof ik. Met een bewust kopje koffie als jouw anker kun je deze inzichten toepassen! Ga hier maar eens mee experimenteren! Natuurlijk kun je deze inzichten ook op andere momenten toepassen en in andere gesprekken. De energie die ik graag wil meegeven aan de koffie is de energie die jou in potentie bewust, vaardig en enthousiast maakt voor een bewuste mindset. Op meer momenten van de dag, op meer momenten in je leven. En in een split second kan dat bewustzijn zich al ontplooien, zelfs al bij het zetten van een kopje koffie!